ماسک ایمنی
نوشته شده توسط : حسینی

در دو مقاله قبلی به بررسی ابزارآلات ایمنی از جمله عینک ایمنی و دستکش ایمنی پرداختیم. در این مقاله  قصد داریم به معرفی کامل ماسک امنیتی، انواع ماسک ایمنی و کاربرد ماسک ایمنی بپردازیم. راهنمای انتخاب صحیح ماسک نیز در مقاله گنجانده شده است. هنگامی که اقدامات مهندسی برای کنترل سلامت هوا مؤثر یا کافی نیست، کارگران باید از ایمنی ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک Safety نیز به دلیل محدودیت های کاری بخشی از کنترل محاسبات مهندسی نیست.

 

زمانی که یک کارگر مجبور است در هوای آلوده از جمله ذرات، گرد و غبار و غیره کار کند. برای انجام کارهای روزانه خود باید از ماسک ایمنی استفاده کند. عدم استفاده از این ماسک در چنین محیطی منجر به انواع بیماری های تنفسی و سرطان می شود. کارگران و کارفرمایان باید از ماسک مناسب شغل خود برای حفظ سلامت تنفسی خود و کارکنانشان استفاده کنند. ممکن است در ابتدا با این سوال مواجه شوید که ماسک ایمنی چیست؟ در ادامه این سوال را به صورت کامل پاسخ می‌دهیم.

 

ماسک امنیت چیست؟

ایمنی ماسک یکی از تجهیزات ایمنی شخصی برای محافظت از سیستم تنفسی است. دستگاه تنفسی ماسک یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی تنفسی است که بسیار متنوع است. ماسک ها در اشکال و مواد مختلفی برای استفاده در مکان ها و محیط های خاص طراحی شده اند. محیط و مدت زمان محل کار تعیین کننده نوع ماسک مورد استفاده است. انتخاب اشتباه ماسک یا هر ابزار امنیتی دیگر می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

 

ماسک برای چه مواردی استفاده می شود و چرا باید از آنها استفاده شود؟

استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب در محل کار، از جمله ماسک، برای حفظ سلامت دستگاه تنفس ضروری است. این ابزارها علاوه بر تضمین سلامت افراد، در برخی مشاغل جان انسان ها را نجات می دهند. اگر فکر می کنید که ماسک فقط برای مبارزه با آلودگی هوا استفاده می شود. باید بدانید که بسیاری از مشاغل هستند که در معرض هوای پر از آلاینده های خاص یا پر از گرد و غبار، گازها و بخارات سمی و دود زیاد هستند. این افراد باید قبل از ورود به محیط آلوده از ماسک برای مشاغل خاص خود استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر آتش نشانان بدون ماسک بخواهند وارد مکانی پر از دود و آتش شوند. بدون استفاده از ماسک بر روی صورت، به دلیل کمبود اکسیژن و گازها و بخارات سمی، سیستم تنفسی به درستی کار نمی کند و منجر به مرگ می شود. برای کارهایی مانند معادن، چاه ها و کارهای زیرزمینی، کارهایی که در معرض مواد شیمیایی و مانند آن هستند، استفاده از تجهیزات تنفسی مناسب و سالم ضروری است.

 

طبقه بندی انواع تنفسی ماسک از نظر کارایی

همانطور که گفتیم ماسک ها با توجه به قابلیت های متفاوتی که دارند کاربردهای متفاوتی دارند. ماسک های امنیتی به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. این دو نوع سیستم های تصفیه تنفسی (تمیز کننده هوا) و سیستم های تهویه (تامین کننده هوا) هستند.

 

  • ·         ماسک تصفیه کننده تنفسی یا هوا

کاری که این ماسک انجام می دهد این است که هوایی که تنفس می کنید تمیز و عاری از آلودگی است. فیلترهای نصب شده ماسک کار تصفیه هوا را انجام می دهند. در محیط های آزمایشگاهی خاص، تنفس گازهای سمی می تواند باعث سرگیجه و بیهوشی شود و در صورتی که سیستم تهویه مطبوع اتاق مناسب نباشد، باید از ماسک استفاده شود. دستگاه های تصفیه هوا ماسک به 4 دسته کلی دیگر تقسیم می شوند.

این ماسک برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. ماسک Escape یا ماسک Rescue برای فرار از محیط آلوده و خطرناکی که به طور تصادفی در آن قرار می گیرید استفاده می شود. با این ماسک نمی توانید مدت زیادی در محیط آلوده بمانید و باید در اسرع وقت از آنجا خارج شوید. اگر در محیطی کار می کنید که احتمال نشت گاز سمی وجود دارد، تهیه این ماسک در محل کار بسیار مهم است. این ماسک معمولا نیمه طراحی شده و در دسترس هستند.

 

  • ·         حذف کننده ذرات ماسک

پاک کننده ذرات ماسک می تواند ذرات ریز گرد و غبار و موارد مشابه را حذف کند. برای حذف ذرات ماسک باید ماسک و فیلتر مناسب برای محیط کار خود تهیه کنید. ماسک Felt نمونه ای از این ماسک است. برای ساخت این نوع ماسک از موادی مانند نمد، کاغذ، پارچه و به طور کلی مواد فیبری استفاده می شود.گاز شیمیایی ماسک

دستگاه استخراج گاز ماسک یا حذف کننده گاز و بخار ماسک از ورود گازها و بخارات سمی به محیط کار مانند گاز آمونیاک، مونوکسید کربن، گاز اسید، بخار جیوه و به طور کلی بخارات آلی جلوگیری می کند. فیلتر شیمیایی ماسک در مدل های نیم رخ و تمام صورت موجود می باشد.

 

نکات مهم در استفاده از فیلتر و بند ماسک

رعایت نکات ایمنی در محیط کار ضروری است. در برخی موارد، عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، از جمله ایمنی ماسک، می تواند منجر به مرگ شود.

 

  • پس از هر مرحله استفاده از سلامت ماسک اطمینان حاصل کنید.
  • ذخیره سازی ماسک باید در مکانی خشک و خنک و به دور از گرد و غبار، آلودگی هوا و هر گونه آلودگی باشد.بند ماسک نباید بشکند یا شل شود. در غیر این صورت بسیار خطرناک است.
  • در صورت شکستگی، آسیب یا ترک خوردن شیشه شیمیایی ماسک باید تعویض شود. آسیب به شیشه شیمیایی ماسک می تواند منجر به مرگ شود. این برای بسیاری از ماسک صادق است.
  • از قرار دادن ماسک در داخل خودداری کنید
  • اجزای ماسک را برای شستشو باز کنید.
  • اندازه ماسک نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد و باید متناسب با صورت شما باشد. همچنین نباید هیچ گونه نفوذ هوا در خارج از فیلتر ماسک وجود داشته باشد.
  • تا زمانی که ماسک روی صورت شما نصب شده باشد. اگر احساس طعم، بو، سوزش، خارش و ... کردید به این معنی است که فیلتر مشکل دارد و به درستی کار نمی کند. بنابراین هر چه زودتر محل آلوده را ترک کرده و فیلتر را تعویض کنید.

 

شما میتوانید با مراجعه به وبسایت پارس خورشید سفارش آنلاین خود را ثبت کنید و یا جهت استعلام قیمت ماسک ایمنی یا نحوه خرید ماسک ایمنی با شماره 02191034000 تماس حاصل نمایید.





:: موضوعات مرتبط: همه , ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: